loading...

computerhockey

computerhockey

بازدید : 536
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

كاري كه boot loader انجام مي‌دهد همان طور كه از نامش هم پيداست اين است كه سيستم عامل اصلي كامپيوتر را لود مي‌كند. نرم افزارهاي سيستم عامل در هارد ديسك، CD ،DVD و حافظه‌هاي فلش USB ذخيره مي‌شوند اما اين نرم‌افزارها توسط پردازنده كامپيوتر قابل دسترس نيستند زيرا پردازنده فقط مي‌تواند برنامه‌هايي را اجرا كند كه در ROM سيستم قابل دسترس هستند. برنامه‌هايي كه در RAM وجود دارند با استفاده از Boot Loaderهايي مثل SLOF ،OpenBoot ،OpenBIOS ، BOOTMGR ،Syslinux ،NTLDR ،GRUB و LILO قابل دسترس خواهند بود.
مقاله مرتبط:

راهنماي لينوكس براي كاربران مبتدي
چگونه مي‌توانيد دو سيستم عامل گوناگون را بر روي كامپيوتر خود نصب كنيد؟

هيچ محدوديتي در سيستم‌ عاملِ نصب شده وجود ندارد، حتي شما مجبور نيستيد فقط يك سيستم عامل بر روي كامپيوتر خود داشته باشيد. مي‌توانيد يك ديسك سخت ديگر را به سيستم خود اضافه كرده و سيستم‌هاي عامل متعددي را بر روي آن نصب كنيد و در تنظيمات BIOS تعيين كنيد كه سيستم عامل نصب شده بر روي كدام يك از ديسك‌هاي سخت ابتدا لود شوند. همچنين مي‌توانيد نسخه‌هاي لايو سيستم‌هاي عامل گوناگون مانند لينوكس يا ويندوز را بر روي يك حافظه‌ي فلش يا هارد اكسترنال يا CD ريخته و بدون نياز به نصب آن‌ها مشغول كار با سيستم عامل مورد نظر خود شويد.
GRUB چيست؟

GRUB-menu

GRUB مخفف Grand Unified Bootloader است كه مي‌تواند سيستم عامل‌هايي مانند Linux Mach4 ،vSAT ،DOS و بسياري ديگر از سيستم عامل‌ها را بوت كند. گراب توانايي بارگذاري انواع هسته يا Kernel را با انواع مختلف قالب‌هاي باينري دارد. امكانات و تنظيمات مختلفي در فايل config اين Bootloader وجود دارد كه اجازه Multiboot كردن سيستم عامل‌ها را نيز به دستگاه مي‌دهد، همچنين انتخاب پارتيشن سيستمي كه قرار است سيستم عامل و هسته آن يا Kernel آن Load شوند نيز بر عهده گراب است. گراب از چندين قالب اجرايي پشتيباني مي‌كند و همچنين نيازي به انجام داده ترجمه‌ها هم ندارد. اين بوت لودر يك command prompt يا خط فرمان دارد كه تا حد زيادي شبيه به bash shell لينوكس است و اين اجازه را به كاربران مي‌دهد كه يك سيستم عامل نصب شدن را از روي فلاپي ديسك، CD-ROM و يا حتي USB بوت كند. فايل‌هاي كانفيگ و پيكربندي گراب در مسير etc/default/grub/ قرار دارد.
براي خواندن فايل پيكر بندي گراب دستور زير را وارد كنيد:

sudo nano /etc/default/grub

پس از آن با صفحه‌اي مشابه تصوير زير مواجه خواهيد شد:

hitrost
LILO چيست؟

LILO مخفف كلمات Linux Loader است و همان طور كه از نامش هم پيداست Boot Loaderاي است كه ويژه سيستم عامل لينوكس طراحي و پياده سازي شده است. LILO در واقع كدي است كه BIOS در هنگام راه‌اندازي سيستم در داخل حافظه كامپيوتر بارگذاري مي‌كند. همانند گراب بوت لودر LILO هم مي‌تواند سيستم عامل‌ها را از يك منبع خارجي مثل هارد ديسك اكسترنال بوت كند. كاري كه LILO در چنين حالتي انجام مي‌دهد اين است كه Master Boot Record يا MBR را روي دستگاه خارجي نصب مي‌كند و با اين حالت به راحتي در زمان بوت سيستم Kernel سيستم عامل را پيدا مي‌كند و آن را داخل حافظه RAM سيستم Load مي‌كند و سيستم عامل را بالا مي‌آورد. LILO به ما اجازه مي‌دهد كه سيستم عامل‌هايي مثل DOS ،Windows ،OS/2 و ساير توزيع‌هاي متنوع لينوكس را بر روي سخت افزار خود اجرا كنيم و از آن‌ها استفاده كنيم. LILO بصورت پيشفرض به عنوان Boot Loader اصلي لينوكس ارائه مي‌شد تا اين كه به مرور زمان با بوت لودرِ گراب جايگزين شد. برخلاف گراب در LILO شما توانايي Boot كردن از طريق شبكه را نداريد اما در حالت كلي LILO ساده‌تر و داراي پيچيدگي‌هاي كمتري نسبت به GRUB است.
اصلاح گراب بعد از نصب ويندوز

gdAOl

در شرايطي كه يكي از توزيع‌هاي لينوكس بر روي سيستم شما نصب شده باشد و به هر دليلي نياز باشد تا ويندوز نصب كنيد، گراب به كلي غيرفعال خواهد شد. در اين حالت راه‌حل‌هاي بسياري وجود دارد. به هر حال در نظر داشته باشيد كه نصب ويندوز، اختلالي در بارگذاري لينوكس ايجاد خواهد كرد. در اين شرايط استفاده از Hiren's Boot CD براي تعمير گراب توصيه مي‌شود. زماني كه سيستم ريست مي‌شود اين سي‌دي‌ها حكم راه‌انداز سيستم را دارند. سي‌دي‌هاي راه اندازي يا همان Bootable گاهي اهميتي فوق‌العاده پيدا مي‌كنند، زماني كه براي سيستم مشكلي پيش آمده و ويندوز قابل راه اندازي و بارگذاري نيست. در اين زمان است كه اين سي دي‌هاي راه‌انداز اهميت زيادي پيدا مي‌كنند. سي‌دي‌هاي Hiren's Boot ابزارهاي زيادي را در خود جاي داده است و كمك مي‌كند تا در محيط ساده خط فرمان كه حتي نشانگر ماوس هم در آن فعال نيست كارهايي اعجاب آوري را انجام داد. نرم افزارهايي كه در اين سي‌دي وجود دارند شامل آنتي ويروس‌ها، ابزار بازگرداني اطلاعات، تعمير هارد و MBR و غيره هستند. البته بهترين راه‌حل استفاده از يك سي‌دي لينوكس Live است، در چنين شرايطي يكي از توزيع‌هاي لينوكس مانند اوبونتو را از روي سي‌دي يا فلش اجرا كنيد. براي اين منظور مراحل زير را طي كنيد:
ابتدا سي‌دي لايو اوبونتو يا يكي ديگر توزيع‌هاي ديگر لينوكس را درون سيستم قرار داده و سيستم را توسط آن بوت كنيد. پس از بالا آمدن سيستم به صورت لايو ترمينال را باز كرده و دستور زير را وارد كنيد:

$ sudo fdisk -l

خروجي دستور بالا بر روي ترمينال به صورت زير نمايش داده مي‌شودكه مربوط به جدول پارتيشن بندي هارد ديسك است:
hitost kali


سيستم عامل در پارتيشني قرار دارد كه با ستاره مشخص شده است (ستون Boot). در اين مثال سيستم عامل در dev/sda1 قرار دارد. حال اين پارتيشن را به كمك دستور mount بارگذاري مي‌كنيم:

$ sudo mount /dev/sda1 /mnt

اگر شاخه boot/ را در پارتيشني جداگانه نصب كرده‌ايد لازم است كه آن را هم mount كنيد. فرض مي‌كنيم كه boot/ در پارتيشن sda2 نصب شده است:

$ sudo mount /dev/sda2 /mnt/boot

همچنين براي ادامه عمليات بازيابي dev/ را هم به صورت زير mount كنيد:

$ sudo mount –bind /dev /mnt/dev

حالا لازم است براي اعمال تغييرات، سيستم عامل اصلي را كه در mnt/ مانت كرده بوديم با دستور chroot وارد شويم:

$ sudo chroot /mnt

فايل Grub را با استفاده از يك ويرايشگر متني ويرايش مي‌كنيم:

$ gedit /etc/default/grub

سپس بايد با دستور زير فايل كانفيگ گراب ۲ را از اول ايجاد مي‌كنيم:

$ update-grub

حالا براي نصب گراب ۲ دستور زير را وارد كنيد:

$ grub-install /dev/sda

اگر در حين اين عمليات با خطايي مواجه شديد دستور زير را وارد كنيد:

$ grub-install –recheck /dev/sda

عمليات نصب و بازيابي Grub2 با موفقيت انجام شد. كليدهاي Ctrl+D را براي خروج از chroot وارد كنيد. حالا بايد مواردي كه mount كرديم را با دستورهاي زير unmount كنيم:

$ sudo umount /mnt/dev

$ sudo umount /mnt

در اين مرحله عمليات بازيابي گراب به پايان رسيد. با دستور زير سيستم را ريستارت كنيد:

$ sudo reboot

Super Grub Disk

super grub2 disk 2.01-rc2 main menu

تا به اينجا با مديريت گراب آشنا شديد، اما براي مديريت و تعمير گراب در صورت داشتن چند سيستم عامل يك راهكار سريع‌تر نيز وجود دارد آن هم استفاده از يك ديسك‌كم بنام Super Grub Disk است. اين ديسك را مي‌توانيد از اين لينك دانلود كرده و بر روي سيستم خود بوت كنيد.
نصب همزمان ويندوز و لينوكس

boolinux

نصب ويندوز: همان طوري كه اشاره شد، درصورتي كه سيستم‌ عامل لينوكس را پس از ويندوز نصب كنيد، بوت‌لودر آن به طور كامل در كنار ويندوز قرار خواهد گرفت اما در صورتي كه ويندوز را پس از لينوكس نصب كنيد، اين سيستم‌ عامل به‌طور كل وجود لينوكس را ناديده گرفته و مشكلاتي براي فعال‌كردن مجدد بوت‌لودر لينوكس خواهيد داشت.
ايجاد فضاي لازم براي لينوكس: جهت نصب لينوكس، به فضاي خالي بر روي درايو سيستم ويندوز نياز خواهيد داشت. استفاده از يك درايو ديسك سخت متفاوت براي اين منظور، در صورتي كه از يك رايانه شخصي بهره مي‌بريد مي‌تواند يك گزينه ديگر باشد. در طول اين فرآيند معمولا به تغيير اندازه پارتيشن ويندوز نياز خواهيد داشت تا فضاي كافي براي نصب لينوكس مهيا كنيد. درصورتي‌كه از پايه به نصب ويندوز اقدام مي‌كنيد، مطمئن شويد تا فضاي كافي بر روي درايو، جهت نصب لينوكس در نظر مي‌گيريد. اين روند شما را از مواجه با مشكلات بعدي نجات خواهد داد.
نصب لينوكس: حال توزيع لينوكس مورد نظر خود را انتخاب كرده و آن‌ را بر روي درايو يو‌اس‌بي و يا دي‌وي‌دي قرار دهيد. سپس سيستم خود را از طريق آن درايو راه‌اندازي و لينوكس را نصب كنيد. در طول فرآيند نصب مدنظر داشته باشيد كه گزينه نصب لينوكس در كنار ويندوز را انتخاب كرده‌ايد و به‌هيچ‌وجه از گزينه پاك‌كردن كامل ديسك سخت استفاده نكنيد. اين روند به طور خودكار منوي بوت‌لودر گراب ۲ را راه‌اندازي و امكان انتخاب سيستم‌ عامل مورد نظر پس از هربار راه‌اندازي كامپيوتر را به شما خواهد داد.

نصب ويندوز

در شرايطي كه قصد راه‌اندازي كامل يك رايانه شخصي از پايه را داريد، در هنگام نصب ويندوز، حتما گزينه Custom Install را انتخاب كنيد و براي ويندوز فضايي مشخص را انتخاب كرده و فضايي خالي را براي استفاده بعدي توسط لينوكس در نظر بگيريد.

1
ايجاد فضاي كافي براي لينوكس

در ادامه احتمالا نياز به تغيير اندازه پارتيشن سيستمي ويندوز به‌ منظور ايجاد فضاي كافي جهت استفاده لينوكس خواهيد داشت. در صورتي كه از فضايي خالي يا ديسك‌ سخت جداگانه براي لينوكس استفاده مي‌كنيد، بهترين گزينه ممكن را در اختيار داريد. در غير اينصورت، نوبت به تغيير اندازه پارتيشن جاري ويندوز براي ايجاد فضاي خالي مورد نياز لينوكس است. ايجاد فضاي خالي به روش‌هاي مختلفي امكان پذير است. اكثر نصب‌كننده‌هاي لينوكسي به شما امكان تغيير اندازه پارتيشن NTFS ويندوز را خواهند داد تا در طول فرآيند نصب، اين روند را به‌ ساده‌ترين شكل ممكن انجام دهيد، با اين وجود مي‌توانيد از قابليت جمع‌كردن پارتيشن ويندوز براي جلوگيري از مشكلات بعدي استفاده كنيد.

3

به همين منظور ابتدا كليدهاي ويندوز+R را فشرده و در پنجره Run، عبارت diskmgmt.msc را تايپ كرده و اينتر كنيد، حال ابزار ابزار مديريت ديسك يا Disk Management باز خواهد شد؛ بر روي پارتيشن ويندوز كليك راست كرده و گزينه Shrink Volume را انتخاب كنيد. حال اين ابزار فضاي خالي مورد نياز براي سيستم‌ عامل جديد لينوكس را آماده خواهد كرد. در صورتي كه از قابليت رمزگذاري BitLocker در ويندوز استفاده مي‌كنيد، امكان تغيير اندازه پارتيشن را نخواهيد داشت. در اين صورت ابتدا بايد كنترل پنل را باز كرده و به صفحه تنظيمات بيت‌لاكر رفته و گزينه Suspend Protection در كنار پارتيشن رمزگذاري‌شده كه قصد تغيير اندازه آن‌ را داريد را انتخاب كنيد. پس از انجام اين تغييرات، مي‌توانيد به تغيير اندازه پارتيشن اقدام و با راه‌اندازي مجدد كامپيوتر، بيت‌لاكر مجددا فعال‌ خواهد شد.
نصب لينوكس

از طريق دانلود يك فايل ISO و رايت‌كردن آن بر روي يك ديسك و يا از طريق ايجاد يك درايو يو‌اس‌بي با قابليت راه‌اندازي مي‌توانيد محتواي مورد نياز براي نصب لينوكس را فراهم كنيد. با راه‌اندازي مجدد كامپيوتر، فرآيند نصب به طور خودكار از طريق ديسك و يا درايو يو‌اس‌بي مورد استفاده آغاز خواهد شد. در غير اين صورت بايد ترتيب بوت را تغيير و يا از منوي UEFI به‌ منظور بوت از طريق يك درايو استفاده كنيد.

4

در برخي كامپيوترهاي جديد، سيستم به دليل فعال بودن گزينه Secure Boot از نصب لينوكس جلوگيري مي‌كند. در حال حاضر اكثر توزيع‌هاي لينوكس حتي با فعال‌ بودن اين گزينه نيز شروع به عمليات نصب مي‌كنند، با اين وجود در صورت بروز مشكل، پيش از آغاز نصب گزينه Secure Boot را غير فعال كنيد. پس از شروع عمليات نصب، سئوالي به منظور مشخص‌كردن مكان و نحوه نصب توزيع لينوكس پرسيده خواهد شد. اين گزينه در توزيع‌هاي مختلف لينوكس متفاوت است؛ با اين وجود بايد به دنبال گزينه‌اي باشيد كه امكان نصب لينوكس در كنار ويندوز را به شما خواهد داد و يا از گزينه پارتيشن بندي دستي براي ايجاد پارتيشن‌هاي مورد نظر خود استفاده كنيد. هيچ‌گاه گزينه‌اي مبني جايگزيني ويندوز انتخاب نكنيد زيرا در صورت انتخاب چنين گزينه‌اي، سيستم‌عامل جاري شما به طور كامل از بين خواهد رفت.
انتخاب سيستم‌ عامل و شخصي‌سازي گراب ۲

5

پس از نصب لينوكس، بوت‌لودر گراب ۲ بر روي سيستم نصب خواهد شد. در هنگام راه‌اندازي كامپيوتر، ابتدا گراب ۲ بارگذاري شده و به شما امكان انتخاب سيستم‌ عامل مورد نظر يعنب ويندوز يا لينوكس را خواهد داد. با استفاده از گزينه‌هاي موجود در منوي گراب ۲ مي‌توانيد به شخصي‌سازي اين بوت‌لودر به‌ منظور تعيين سيستم‌ عامل پيش‌ فرض يا تعيين مدت زمان توقف جهت انتخاب سيستم‌ عامل اقدام كنيد. البته در نظر داشته باشيد كه اكثر توزيع‌هاي لينوكسي امكان تغيير ساده در اين تنظيمات را نداده و مجبور به ويرايش فايل تنظيمات خواهيد بود.

كاري كه boot loader انجام مي‌دهد همان طور كه از نامش هم پيداست اين است كه سيستم عامل اصلي كامپيوتر را لود مي‌كند. نرم افزارهاي سيستم عامل در هارد ديسك، CD ،DVD و حافظه‌هاي فلش USB ذخيره مي‌شوند اما اين نرم‌افزارها توسط پردازنده كامپيوتر قابل دسترس نيستند زيرا پردازنده فقط مي‌تواند برنامه‌هايي را اجرا كند كه در ROM سيستم قابل دسترس هستند. برنامه‌هايي كه در RAM وجود دارند با استفاده از Boot Loaderهايي مثل SLOF ،OpenBoot ،OpenBIOS ، BOOTMGR ،Syslinux ،NTLDR ،GRUB و LILO قابل دسترس خواهند بود.
مقاله مرتبط:

راهنماي لينوكس براي كاربران مبتدي
چگونه مي‌توانيد دو سيستم عامل گوناگون را بر روي كامپيوتر خود نصب كنيد؟

هيچ محدوديتي در سيستم‌ عاملِ نصب شده وجود ندارد، حتي شما مجبور نيستيد فقط يك سيستم عامل بر روي كامپيوتر خود داشته باشيد. مي‌توانيد يك ديسك سخت ديگر را به سيستم خود اضافه كرده و سيستم‌هاي عامل متعددي را بر روي آن نصب كنيد و در تنظيمات BIOS تعيين كنيد كه سيستم عامل نصب شده بر روي كدام يك از ديسك‌هاي سخت ابتدا لود شوند. همچنين مي‌توانيد نسخه‌هاي لايو سيستم‌هاي عامل گوناگون مانند لينوكس يا ويندوز را بر روي يك حافظه‌ي فلش يا هارد اكسترنال يا CD ريخته و بدون نياز به نصب آن‌ها مشغول كار با سيستم عامل مورد نظر خود شويد.
GRUB چيست؟

GRUB-menu

GRUB مخفف Grand Unified Bootloader است كه مي‌تواند سيستم عامل‌هايي مانند Linux Mach4 ،vSAT ،DOS و بسياري ديگر از سيستم عامل‌ها را بوت كند. گراب توانايي بارگذاري انواع هسته يا Kernel را با انواع مختلف قالب‌هاي باينري دارد. امكانات و تنظيمات مختلفي در فايل config اين Bootloader وجود دارد كه اجازه Multiboot كردن سيستم عامل‌ها را نيز به دستگاه مي‌دهد، همچنين انتخاب پارتيشن سيستمي كه قرار است سيستم عامل و هسته آن يا Kernel آن Load شوند نيز بر عهده گراب است. گراب از چندين قالب اجرايي پشتيباني مي‌كند و همچنين نيازي به انجام داده ترجمه‌ها هم ندارد. اين بوت لودر يك command prompt يا خط فرمان دارد كه تا حد زيادي شبيه به bash shell لينوكس است و اين اجازه را به كاربران مي‌دهد كه يك سيستم عامل نصب شدن را از روي فلاپي ديسك، CD-ROM و يا حتي USB بوت كند. فايل‌هاي كانفيگ و پيكربندي گراب در مسير etc/default/grub/ قرار دارد.
براي خواندن فايل پيكر بندي گراب دستور زير را وارد كنيد:

sudo nano /etc/default/grub

پس از آن با صفحه‌اي مشابه تصوير زير مواجه خواهيد شد:

hitrost
LILO چيست؟

LILO مخفف كلمات Linux Loader است و همان طور كه از نامش هم پيداست Boot Loaderاي است كه ويژه سيستم عامل لينوكس طراحي و پياده سازي شده است. LILO در واقع كدي است كه BIOS در هنگام راه‌اندازي سيستم در داخل حافظه كامپيوتر بارگذاري مي‌كند. همانند گراب بوت لودر LILO هم مي‌تواند سيستم عامل‌ها را از يك منبع خارجي مثل هارد ديسك اكسترنال بوت كند. كاري كه LILO در چنين حالتي انجام مي‌دهد اين است كه Master Boot Record يا MBR را روي دستگاه خارجي نصب مي‌كند و با اين حالت به راحتي در زمان بوت سيستم Kernel سيستم عامل را پيدا مي‌كند و آن را داخل حافظه RAM سيستم Load مي‌كند و سيستم عامل را بالا مي‌آورد. LILO به ما اجازه مي‌دهد كه سيستم عامل‌هايي مثل DOS ،Windows ،OS/2 و ساير توزيع‌هاي متنوع لينوكس را بر روي سخت افزار خود اجرا كنيم و از آن‌ها استفاده كنيم. LILO بصورت پيشفرض به عنوان Boot Loader اصلي لينوكس ارائه مي‌شد تا اين كه به مرور زمان با بوت لودرِ گراب جايگزين شد. برخلاف گراب در LILO شما توانايي Boot كردن از طريق شبكه را نداريد اما در حالت كلي LILO ساده‌تر و داراي پيچيدگي‌هاي كمتري نسبت به GRUB است.
اصلاح گراب بعد از نصب ويندوز

gdAOl

در شرايطي كه يكي از توزيع‌هاي لينوكس بر روي سيستم شما نصب شده باشد و به هر دليلي نياز باشد تا ويندوز نصب كنيد، گراب به كلي غيرفعال خواهد شد. در اين حالت راه‌حل‌هاي بسياري وجود دارد. به هر حال در نظر داشته باشيد كه نصب ويندوز، اختلالي در بارگذاري لينوكس ايجاد خواهد كرد. در اين شرايط استفاده از Hiren's Boot CD براي تعمير گراب توصيه مي‌شود. زماني كه سيستم ريست مي‌شود اين سي‌دي‌ها حكم راه‌انداز سيستم را دارند. سي‌دي‌هاي راه اندازي يا همان Bootable گاهي اهميتي فوق‌العاده پيدا مي‌كنند، زماني كه براي سيستم مشكلي پيش آمده و ويندوز قابل راه اندازي و بارگذاري نيست. در اين زمان است كه اين سي دي‌هاي راه‌انداز اهميت زيادي پيدا مي‌كنند. سي‌دي‌هاي Hiren's Boot ابزارهاي زيادي را در خود جاي داده است و كمك مي‌كند تا در محيط ساده خط فرمان كه حتي نشانگر ماوس هم در آن فعال نيست كارهايي اعجاب آوري را انجام داد. نرم افزارهايي كه در اين سي‌دي وجود دارند شامل آنتي ويروس‌ها، ابزار بازگرداني اطلاعات، تعمير هارد و MBR و غيره هستند. البته بهترين راه‌حل استفاده از يك سي‌دي لينوكس Live است، در چنين شرايطي يكي از توزيع‌هاي لينوكس مانند اوبونتو را از روي سي‌دي يا فلش اجرا كنيد. براي اين منظور مراحل زير را طي كنيد:
ابتدا سي‌دي لايو اوبونتو يا يكي ديگر توزيع‌هاي ديگر لينوكس را درون سيستم قرار داده و سيستم را توسط آن بوت كنيد. پس از بالا آمدن سيستم به صورت لايو ترمينال را باز كرده و دستور زير را وارد كنيد:

$ sudo fdisk -l

خروجي دستور بالا بر روي ترمينال به صورت زير نمايش داده مي‌شودكه مربوط به جدول پارتيشن بندي هارد ديسك است:
hitost kali


سيستم عامل در پارتيشني قرار دارد كه با ستاره مشخص شده است (ستون Boot). در اين مثال سيستم عامل در dev/sda1 قرار دارد. حال اين پارتيشن را به كمك دستور mount بارگذاري مي‌كنيم:

$ sudo mount /dev/sda1 /mnt

اگر شاخه boot/ را در پارتيشني جداگانه نصب كرده‌ايد لازم است كه آن را هم mount كنيد. فرض مي‌كنيم كه boot/ در پارتيشن sda2 نصب شده است:

$ sudo mount /dev/sda2 /mnt/boot

همچنين براي ادامه عمليات بازيابي dev/ را هم به صورت زير mount كنيد:

$ sudo mount –bind /dev /mnt/dev

حالا لازم است براي اعمال تغييرات، سيستم عامل اصلي را كه در mnt/ مانت كرده بوديم با دستور chroot وارد شويم:

$ sudo chroot /mnt

فايل Grub را با استفاده از يك ويرايشگر متني ويرايش مي‌كنيم:

$ gedit /etc/default/grub

سپس بايد با دستور زير فايل كانفيگ گراب ۲ را از اول ايجاد مي‌كنيم:

$ update-grub

حالا براي نصب گراب ۲ دستور زير را وارد كنيد:

$ grub-install /dev/sda

اگر در حين اين عمليات با خطايي مواجه شديد دستور زير را وارد كنيد:

$ grub-install –recheck /dev/sda

عمليات نصب و بازيابي Grub2 با موفقيت انجام شد. كليدهاي Ctrl+D را براي خروج از chroot وارد كنيد. حالا بايد مواردي كه mount كرديم را با دستورهاي زير unmount كنيم:

$ sudo umount /mnt/dev

$ sudo umount /mnt

در اين مرحله عمليات بازيابي گراب به پايان رسيد. با دستور زير سيستم را ريستارت كنيد:

$ sudo reboot

Super Grub Disk

super grub2 disk 2.01-rc2 main menu

تا به اينجا با مديريت گراب آشنا شديد، اما براي مديريت و تعمير گراب در صورت داشتن چند سيستم عامل يك راهكار سريع‌تر نيز وجود دارد آن هم استفاده از يك ديسك‌كم بنام Super Grub Disk است. اين ديسك را مي‌توانيد از اين لينك دانلود كرده و بر روي سيستم خود بوت كنيد.
نصب همزمان ويندوز و لينوكس

boolinux

نصب ويندوز: همان طوري كه اشاره شد، درصورتي كه سيستم‌ عامل لينوكس را پس از ويندوز نصب كنيد، بوت‌لودر آن به طور كامل در كنار ويندوز قرار خواهد گرفت اما در صورتي كه ويندوز را پس از لينوكس نصب كنيد، اين سيستم‌ عامل به‌طور كل وجود لينوكس را ناديده گرفته و مشكلاتي براي فعال‌كردن مجدد بوت‌لودر لينوكس خواهيد داشت.
ايجاد فضاي لازم براي لينوكس: جهت نصب لينوكس، به فضاي خالي بر روي درايو سيستم ويندوز نياز خواهيد داشت. استفاده از يك درايو ديسك سخت متفاوت براي اين منظور، در صورتي كه از يك رايانه شخصي بهره مي‌بريد مي‌تواند يك گزينه ديگر باشد. در طول اين فرآيند معمولا به تغيير اندازه پارتيشن ويندوز نياز خواهيد داشت تا فضاي كافي براي نصب لينوكس مهيا كنيد. درصورتي‌كه از پايه به نصب ويندوز اقدام مي‌كنيد، مطمئن شويد تا فضاي كافي بر روي درايو، جهت نصب لينوكس در نظر مي‌گيريد. اين روند شما را از مواجه با مشكلات بعدي نجات خواهد داد.
نصب لينوكس: حال توزيع لينوكس مورد نظر خود را انتخاب كرده و آن‌ را بر روي درايو يو‌اس‌بي و يا دي‌وي‌دي قرار دهيد. سپس سيستم خود را از طريق آن درايو راه‌اندازي و لينوكس را نصب كنيد. در طول فرآيند نصب مدنظر داشته باشيد كه گزينه نصب لينوكس در كنار ويندوز را انتخاب كرده‌ايد و به‌هيچ‌وجه از گزينه پاك‌كردن كامل ديسك سخت استفاده نكنيد. اين روند به طور خودكار منوي بوت‌لودر گراب ۲ را راه‌اندازي و امكان انتخاب سيستم‌ عامل مورد نظر پس از هربار راه‌اندازي كامپيوتر را به شما خواهد داد.

نصب ويندوز

در شرايطي كه قصد راه‌اندازي كامل يك رايانه شخصي از پايه را داريد، در هنگام نصب ويندوز، حتما گزينه Custom Install را انتخاب كنيد و براي ويندوز فضايي مشخص را انتخاب كرده و فضايي خالي را براي استفاده بعدي توسط لينوكس در نظر بگيريد.

1
ايجاد فضاي كافي براي لينوكس

در ادامه احتمالا نياز به تغيير اندازه پارتيشن سيستمي ويندوز به‌ منظور ايجاد فضاي كافي جهت استفاده لينوكس خواهيد داشت. در صورتي كه از فضايي خالي يا ديسك‌ سخت جداگانه براي لينوكس استفاده مي‌كنيد، بهترين گزينه ممكن را در اختيار داريد. در غير اينصورت، نوبت به تغيير اندازه پارتيشن جاري ويندوز براي ايجاد فضاي خالي مورد نياز لينوكس است. ايجاد فضاي خالي به روش‌هاي مختلفي امكان پذير است. اكثر نصب‌كننده‌هاي لينوكسي به شما امكان تغيير اندازه پارتيشن NTFS ويندوز را خواهند داد تا در طول فرآيند نصب، اين روند را به‌ ساده‌ترين شكل ممكن انجام دهيد، با اين وجود مي‌توانيد از قابليت جمع‌كردن پارتيشن ويندوز براي جلوگيري از مشكلات بعدي استفاده كنيد.

3

به همين منظور ابتدا كليدهاي ويندوز+R را فشرده و در پنجره Run، عبارت diskmgmt.msc را تايپ كرده و اينتر كنيد، حال ابزار ابزار مديريت ديسك يا Disk Management باز خواهد شد؛ بر روي پارتيشن ويندوز كليك راست كرده و گزينه Shrink Volume را انتخاب كنيد. حال اين ابزار فضاي خالي مورد نياز براي سيستم‌ عامل جديد لينوكس را آماده خواهد كرد. در صورتي كه از قابليت رمزگذاري BitLocker در ويندوز استفاده مي‌كنيد، امكان تغيير اندازه پارتيشن را نخواهيد داشت. در اين صورت ابتدا بايد كنترل پنل را باز كرده و به صفحه تنظيمات بيت‌لاكر رفته و گزينه Suspend Protection در كنار پارتيشن رمزگذاري‌شده كه قصد تغيير اندازه آن‌ را داريد را انتخاب كنيد. پس از انجام اين تغييرات، مي‌توانيد به تغيير اندازه پارتيشن اقدام و با راه‌اندازي مجدد كامپيوتر، بيت‌لاكر مجددا فعال‌ خواهد شد.
نصب لينوكس

از طريق دانلود يك فايل ISO و رايت‌كردن آن بر روي يك ديسك و يا از طريق ايجاد يك درايو يو‌اس‌بي با قابليت راه‌اندازي مي‌توانيد محتواي مورد نياز براي نصب لينوكس را فراهم كنيد. با راه‌اندازي مجدد كامپيوتر، فرآيند نصب به طور خودكار از طريق ديسك و يا درايو يو‌اس‌بي مورد استفاده آغاز خواهد شد. در غير اين صورت بايد ترتيب بوت را تغيير و يا از منوي UEFI به‌ منظور بوت از طريق يك درايو استفاده كنيد.

4

در برخي كامپيوترهاي جديد، سيستم به دليل فعال بودن گزينه Secure Boot از نصب لينوكس جلوگيري مي‌كند. در حال حاضر اكثر توزيع‌هاي لينوكس حتي با فعال‌ بودن اين گزينه نيز شروع به عمليات نصب مي‌كنند، با اين وجود در صورت بروز مشكل، پيش از آغاز نصب گزينه Secure Boot را غير فعال كنيد. پس از شروع عمليات نصب، سئوالي به منظور مشخص‌كردن مكان و نحوه نصب توزيع لينوكس پرسيده خواهد شد. اين گزينه در توزيع‌هاي مختلف لينوكس متفاوت است؛ با اين وجود بايد به دنبال گزينه‌اي باشيد كه امكان نصب لينوكس در كنار ويندوز را به شما خواهد داد و يا از گزينه پارتيشن بندي دستي براي ايجاد پارتيشن‌هاي مورد نظر خود استفاده كنيد. هيچ‌گاه گزينه‌اي مبني جايگزيني ويندوز انتخاب نكنيد زيرا در صورت انتخاب چنين گزينه‌اي، سيستم‌عامل جاري شما به طور كامل از بين خواهد رفت.
انتخاب سيستم‌ عامل و شخصي‌سازي گراب ۲

5

پس از نصب لينوكس، بوت‌لودر گراب ۲ بر روي سيستم نصب خواهد شد. در هنگام راه‌اندازي كامپيوتر، ابتدا گراب ۲ بارگذاري شده و به شما امكان انتخاب سيستم‌ عامل مورد نظر يعنب ويندوز يا لينوكس را خواهد داد. با استفاده از گزينه‌هاي موجود در منوي گراب ۲ مي‌توانيد به شخصي‌سازي اين بوت‌لودر به‌ منظور تعيين سيستم‌ عامل پيش‌ فرض يا تعيين مدت زمان توقف جهت انتخاب سيستم‌ عامل اقدام كنيد. البته در نظر داشته باشيد كه اكثر توزيع‌هاي لينوكسي امكان تغيير ساده در اين تنظيمات را نداده و مجبور به ويرايش فايل تنظيمات خواهيد بود.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 12
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 8
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 7
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 25
  • بازدید ماه : 49
  • بازدید سال : 167
  • بازدید کلی : 6065
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه